• Necmettin Kar
  • 14 Şubat 2018
  • 0
  • 8

SEO nedir?

SEO İngilizce Search Engine Optimization kelime grubunun kısaltılmış halidir. Türkçe’ye de SEO olarak girmesine rağmen bazı SEO’cular Arama Motoru Optimizasyonu (AMO) olarak da ifade etmektedir. Bu konumuzda SEO nedir ve nasıl geliştirilir sorusuna yanıt bulmaya çalışacağımızdan, sıkılmadan yazımızı sonuna kadar okumanızı istiyorum. SEO konusunu tek başlık altında hikaye gibi anlatmak yerine bölümler şeklinde açıklamamızda fayda var.

  1. SEO nedir? (Search Engine Optimization)
  2. Google ya da diğer arama motorlarının işleyişi
  3. Anahtar kelime (keyword) neden önemlidir?
  4. Keyword değeri ve rekabet unsurunun önemi
  5. Siteler için Dâhilî SEO ne anlama gelir?
  6. SEO nasıl analiz edilir?
  7. SEO ile işlerimi daha da geliştirebilir miyim?

SEO (Search Engine Optimization) nedir?

Yazımın başında da ifade ettiğim gibi SEO, Google gibi arama motorlarında (Yandex, Bing de en popüler arama motorlarındandır) arandığınızda ilk sıralarda çıkmanız için yapılması gerekenleri ifade eder. Yani sizin bir takı dükkanınız var ve bunun için de bir e-ticaret sitesi yaptınız. Doğal olarak da sitenz üzerinden yapacağınız satışları artırmanın yollarını arayacaksınız. Bunu yapmak için birçok firma var ve sırada bekliyor ancak sizin bile SEO tecrübeniz olmadan yapacağınız şeyler için sizden binlerce lira isteyeceklerdir. İşte SEO dediğimiz şey budur. Anahtar kelimenizde Google ya da benzeri sitelerde arandığınızda ilk sıralarda yer almanız için yapmanız gerekiyor?

SEO ilk olarak iki bölümde incelenebilir. Birincisi İç SEO denilen, sitenin bizzat kendisi ile ilgili olan çalışmalardır.Sitenizin hızı, yaşı, kullanışlılığı gibi birçok faktör iç SEO ile ilgilidir. İkincisi de siteye dışarıdan verilecek destekleri, tanıtımı ve backlinkleri ifade eden dış SEO’dur. Bu iki hususta kullanıcı dostu bir site yaptığınızda, Google aramalarında ilk sayfada hatta ilk sırada çıkmanız hiç de sürpriz olmayacaktır.

Google ya da diğer arama motorlarının işleyişi

Google nasıl çalışır sorusunun yanıtını arayan belki de milyonlarca insandan birisiniz. Mükemmel bir işleyişe sahip olan Google durağan bir yapıyı reddediyor. İnsanların internet kullanımı ile ilgili tüm detayları istatistiki veri olarak depoluyor. Bu verileri zamanla geliştireceği algoritmalarda kullanarak kusursuz arama sonucunu kullanıcısına sunmayı amaçlıyor. Türkler olarak bizler genellikle esnaflığı “Çok para kazanma“ olarak görürüz. Tabi ki dünyanın en büyük arama motoru Google’nin de amacı çok kazanmaktır ama bunu kullanıcıyı yıpratmadan, onun isteklerini kusursuz bir biçimde karşılayarak sunmak en büyük prensibidir. Siteleri de sıralamaya sokmadan önce şöyle bir analiz eder ve “Bu siteyi kuran kişinin amacı Google’de üstlerde çıkmak mı?” diye sorar. Eğer sizi sırf Google’de üst sıralarda çıkarak kazancını artırmak isteyen biri olarak tanımlarsa, hiçbir zaman ilk sıralara çıkarmaz. “Google olmasaydı, yapacağınız siteyi geliştirmek için neler yapardınız?” diye soruyor Google’un kurucusu. İşte Google’nin SEO’ya bakışı budur. Kullanıcıya kusursuz hizmet vermek.

Anahtar kelime (keyword) neden önemlidir?

Metinler hala arama motorları için en önemli objeler. Google kelime bazlı aramanın yerine görsel aramayı getirmek için çalışmalarını sürdürse de, insanlık henüz görsel arama için hazır olmadığından, Google aramaları için keyword olarak da bilinen anahtar kelimeler kullanılmaktadır. Anahtar kelime diyip geçmemek lazım. Aslında SEO’nun en önemli objesidir anahtar kelimeler. Firmanızı ya da sitenizi insanların nasıl bulmasını istiyorsanız, o anahtar kelimelerde sizin sitenizin çıkması kadar normal bir şey yok. Ancak bu rakibiniz olmadığında geçerli bir durum. E-Ticaret artık rekabetin kol gezdiği muazzam bir alem. Örneğin sizin “Neco Takı” adında bir mağazanız var ve internet sitesi olarak da necotaki.com’u aldınız. Çok fazla reklam vererek “Neco Takı” diye insanların aramasını sağlayabilirsiniz ki bu çok pahalıya mal olacaktır. İnsanlar sizin sitenize; “yeni takılar”, “takı çeşitleri”, “en güzel takılar” aramaları ile ulaşmasını sağlamalısınız. Bu anahtar kelimeler alalade belirlenmemeli. Google Adwords  keyword planner sistemi sayesinde hangi kelimenin aylık ne kadar arandığını, bu kelime için rekabetin ne derece yoğun olduğunu ve insanları bu kelimelerde ilk sırada çıkmak için ne kadar harcama yaptıklarını öğrenebilirsiniz.

Keyword değeri ve rekabet unsurunun önemi

Yukarıda da belirttiğim gibi anahtar kelimelerin değeri, e-ticaret sektöründe getirdiği kazanca göre değişmektedir. Örneğin bir tıklama ile size gelecek bir müşteriye 10.000 TL tutarında satış yapıyorsunuz.  Diğer bir tıklama ile size gelen müşteriye 1 TL’lik satış yapıyorsunuz. Sizce hangi tıklama için harcanacak çaba daha fazladır? Ya da hangi anahtar kelime daha da rekabete açıktır? Tabi ki tıklama başına fazla kazanç sağlayabildiğimiz sektörlere ait anahtar kelimeler. Bu anahtar kelimelerde yükselmek daha zordur ve reklam verecek kazancınızı artırmak için de ödeyeceğiniz meblağ, kazancı az olan tıklamaya göre daha da artacaktır.

Siteler için Dâhilî SEO ne anlama gelir?

Türkçemize birçok kelime Arapça’dan girmiştir. Dâhilî SEO da İç SEO anlamına gelmektedir. Yani arama motorları için sitemizi optimize etmemizi ifade eder. Google kullanıcı dostu bir siteniz olmasını ister. Sitenize giren biri kensinlikle siteden memnun kalmalıdır. Bunu anlamanın birçok yolu vardır Google açısından. Örneğin sitenize bir ziyaretçi girip hemen çıkmışsa, sitede ya aradığını bulamamış ya da siteyi beğenmemiştir. Sitemizde ne olması gerekiyorsa, siteyi hangi amaçla açmışsak onunla ilgili içerik olmalı sitemizde. Sadece armut sattığımız sitemizde, lahana ve brokoliden bahsedersek kullanıcıyı yanıltmış oluruz ki Google bunu hiç de istemiyor. Ayrıca siteyi reklama boğduğumuzda, ya da aynı renkle gözleri yorduğumuzda da kullanıcıyı rahatsız edebiliriz. Dediğim gibi bunu anlamanın onlarca yolu var. Biz kullanıcıya gerçekten ne vaad ediyorsak, onları sitemizde bulundurmalıyız.

SEO nasıl analiz edilir?

Google ya da diğer arama motorlarının sitenizi beğenmesi ve kullanıcılarına sizin sitenizi önermesi için yapmanız gerekenleri eğer doğru bir biçimde yaptıysanız, arama motorlarında ilk sıralarda yer alırsınız. Yani SEO analizine göre de sitenizin SEO puanı yüksektir diyebiliriz. Bunu sorgulamamız için açılmış siteler var. Arama mototlarına “SEO sorgulama” yazdığınızda sitenizin SEO puanını sorgulayabileceğiniz onlarca site çıkacaktır.

SEO ile işlerimi daha da geliştirebilir miyim?

Yeni bir site açmak ve bu site ile kazancınızı artırmak istiyorsunuz. Örneğin “Replica Saat” satışı yapmaya karar verdiniz ve internet üzerinden bu saatleri satmak istiyorsunuz. Bunun için yapmamız gereken “Replica Saat” arayan insanların sitemize gelmesini sağlamaktır. Bunun için ilk yol olarak Google Adwords üzerinden reklam vermeyi düşünebilirsiniz. Ancak bu konu sahteciliğe girdiği için Adwords reklamlarınızı kabul etmeyecektir. Kabul etmiş olsa bile kazancınızın büyük bir bölümünü reklamlara ayırmanız gerekecektir. Ancak SEO kurallarına uygun bir site ile insanların doğal yollarla yaptıkları aramalarla gayet tabi bir biçimde sitenize ulaşmasını sağlayabilirsiniz. Bunun için de yapmanız gereken SEO ile sitenizin anahtar kelimelerde yükselmesini sağlamaktır. En etkili SEO yöntemleri konusunda yazacağım diğer konuya geçmek için anahtar kelime grubuna tıklayabilirsiniz.

  • 14 Şubat 2018 tarihinde yazıldı.
  • 0 yorum yapıldı.
  • 8

Yazar: Necmettin Kar

Birçok ünlü isim ve firmalar için yaptığım SEO çalışmaları sonrasında, bu birikimimi artık sizlerle paylaşmaya karar verdim. Bundan böyle İnternetten nasıl kazanç sağlanır sorusuna yanıt bulmaya çalışacağız. Hiç bir yerde bulamayacağınız bilgiler ve görselleri sayfamızda bulabilirsiniz.
Tüm Yazılarına Git

Yazı hakkında görüşlerinizi belirtmek istermisiniz?