kurumsal seo uzmanı

Haber başlığı nasıl seçilmeli?

Profesyonel SEO anlayışının en önemli unsurlarından biri haline gelen makale yazarlığının en önemli noktalarından biri de başlık seçiminin doğru yapılmasıdır. “Blog başlık seçimi” ya da “haber başlık seçimi” olarak da ifade bulan bu durumun en gerçekçi ve en işlevsel şekilde çözülmesi gerekmektedir. Bir sektör haline gelen Google arama motoru optimizasyonu günden güne daha da değerli bir meslek haline gelmektedir. SEO uyumlu hazırlanan bir başlık ile web sitenize milyonlarca kişinin uğramasını sağlayabilirsiniz. Etkili blog yazıları ya da dikkat çeken haberler her gün her sektörde karşımıza çıkabilir. İnsanların merak duygusuna yenilerek bu başlıklara tıkladığını düşünebilirsiniz ancak sadece merak değil, ihtiyaç ve bilgi sahibi olma güdüleri de milyonlarca kişi tarafından bir başlığa tıklanma sebebi olabilir.

İçerik pazarlama yöntemlerinin en başında gelen tanıtım haberleri organik olarak karşılıksız yayınlanabileceği gibi, ücretli olarak organik görünümlü bir biçimde de büyük haber kanallarınca ziyaretçilere duyurulabilir. Bu durumda en dikkat çeken yönü, içeriğin görseli ve başlığıdır. İşte bizim bu gün odaklanacağımız nokta blog yazısının başlık kısmıdır. Bu başlık bazen ziyaretçiyi tedirgin edip kaçırabilirken, doğru ve yerinde bir başlık ile de milyonlarca ziyaretçiyi içeriğinize yönlendirebilirsiniz.

Haber başlığı nedir? Neden çok değerlidir?

Bir blog yazısı için bloga verilen bir başlık, sunulan bir haber için de haberin başlığıdır ki yüzlerce kelimeden oluşan bir kaç  paragraflık yazıyı, bir kaç kelime ile ifade edebilir anlamlı kelime gruplarıdır. İçeriği en iyi şekilde ifade edecek kapsamlı bir başlık bulmak ve içeriğe ziyaretçiyi yönlendirmek gerekir.

Kurumsal içeriklerde başlık ve içerik ilişkisine özen gösterilmeli

İlk olarak yazılan başlık içeriği anlatıyor olmalı. Başlık çok şaşalı atılıp ziyaretçi kandırılarak, konu içeriğinin hiç de başlıkla alakalı olmadığının ortaya çıkmasıyla ziyaretçi siteyi terk edebilir ki bu durum SEO açısından oldukça risklidir. Sayfada hemen çıkma oranı artınca sitenizin arama motorları nezdindeki değeri oldukça düşecektir.

Empatik olun, başlığa tıklayarak gelen siz olsaydınız ve böyle bir içerikle karşılaşsaydınız mutlu olur muydunuz? Kendinizin de beklediğiniz gibi bir karşılamada bulunun. Başlık içerik ilişkisinde ziyaretçi şok olmamalıi beklentisi karşılanmalı.

Hem başlıkta hem de içerikte anahtar kelimeleriniz bulunsun. Bu tavsiyeye uyarak aşırı ve abartılı anahtar kelime kullanımında bulunmayın. İçeriğinizde anahtar kelime oranı yüzde 1-2 civarında olabilir.

İçerik üretmek için içerik üretmeyin. Yani sırf hit çekebilmek için yazı yazmayın. Konu hakkında gerçekten bilgi sahibiyseniz bu konuda yazabilirsiniz. Eğer bu yazıyı kesinlikle yazmanız gerekiyorsa da konu hakkında detaylı araştırma yaparak doğru tespitlerinizi yazınıza aktarın.

Çapraz davranmayın. Doğal olun. İnsanları çok da fazla beklenti içine sokmayın. Başlıkta “Ölümsüz olmanın 5 yolu” diye yazdığınızda, ziyaretçileriniz inanmasa bile bir beklenti içine girecektir. Bu gibi başlıklardan kaçının.

Özgün içerik her zaman iyidir mantığını bırakın. Özgün içerik ilgi ve tecrübe ile yoğrulduğunda tadından yenmez. “Özgün yazayım da saçma olsun” gibi bir mantığa girmeyin. ziyaretçilerinizin sayfanıza tekrar tekrar girmesi olasılığını da unutmayın. Özgün yazılarınız aynı zamanda popüler olabilecek yazılar da olsun.

İçerik üretirken toplumun tüm katmanlarını kapsayacak şekilde kelimeler seçin. Cuma günleri imamın hutbede “Hâliga Rucû etmek” demesi gibi yüzlerce  kişi içinden tek tük kişinin anlayabileceği ifadelerden kaçının. Hedef kitlenizin bir çok farklı ifadeyi anlamayabileceğini de düşünerek düz ve süssüz yazılar yazın.

İçeriklerinizi oluşturmadan önce araştırma yapın, birçok kaynaktan beslenin ve sonrasında haberinizi ya da makalenizi oluşturun. Oluşturduğunuz bu makalede faydalandığınız kaynakları da belirtin. Bu durum sizi küçültmeyeceği gibi aksine okuyanların daha da güven duymasını sağlar.

Hem haber başlığını hem de açıklama ve uzun detay bölümünü oluştururken uzun ve aralıksız cümleler kurmaktan uzak durun. Bu durum hem okuyucuyu sıkacak hem de bazı cümleleri anlamamasına yol açacaktır. Hem sadece hem kısa ve özet cümleler ile meramınızı tam olarak anlatmaya çalışın.

Haber başlıkları ile ziyaretçiyi kendinize çekin!

İçeriklere verilen başlıklar bir işaret fişeği gibidir. Bakanların ilk gördüğü şey olduğundan bu bölümün dikkat çekici olması, insanları kendine çağırması ve daha bir çok özelliği barındırması gerekir. Erdoğan Aydoğdu hocamızın da yıllar önce kompozisyonlara başlık yazma aşamasını anlatırken dediği gibi, başlıkları yazıyı yazdıktan sonra yazıyı özetleyecek ya da anlatacak şekilde seçebileceğimiz gibi, başlığı koyup yazıyı daha sonra da oluşturabiliriz.

Başlıkta anahtar kelimelere yer verelim

İçeriklere verilecek başlıklarda hedeflediğimiz anahtar kelimelere, anlamsal birliktelik oluşturdukları anahtar kelime gruplarına yer vermeliyiz. Örneğin “Bim 7 Nisan indirimli ürünleri” başlıklı makalemize “Bim güncel katalog” gibi insanlar tarafından Bim ile alakalı olan yakın anlamsal anahtar kelimeler (LSI) de eklememiz menfaatimize olacaktır.

İlgi çekici başlıklar seçin

Makalenizin uyuz eşek gibi görülebileceğini unutmayın. Yazdıklarınız çok dinamik unsurlar olsa da başlık insanları harekete geçirmelidir. “Bunları yapanlar en az 90 yıl yaşıyor” diye bir başlık atarsak bu içerik takipçilerinin dikkatini çekecektir. İnsanlar uzun yaşamak için neler neler yapıyorlar biliyorsunuz.

Daha önce yazılmayanları yazarak farklılık oluşturun

Sektörde daha önce hakkında hiç araştırma yapılmamış, ancak insanlar tarafından da gerçekten merak edilen konulara yönelin. Özgünün özgünü yazılar bulmaya çalışın. “Necmettin Kar ne zaman düğün yaptı?” Bu konuyu herkes merak etse de gerçekleri henüz açıklayan bir gazete ya da televizyon haberine rastlayamadık. Siz bu konuyu yazabilirsiniz. Bakın nasıl geliyor hitler. Yani şu Alman olandan bahsetmiyorum ziyaretçi trafiğinden bahsediyorum.

İnsanları tıklamaya zorlayın

Bazı konularda insanları tıklamaya motive eden başlıklar görebilirsiniz. Genellikle Mynet.com bunu çok yapıyor. Yıllardır da zirveden inmedi bu site. “İşte klasik Mynet haberi” diye geçilse de bu konuda gayet başarılı bir site. Siz de “nasıl”, “ne kadar”, “nasıl yapılır” ya da “ne zaman oldu” gibi sorular sorarak başlıkları daha cazip hale getirebilirsiniz.

Negatif algılatma yöntemini kullanın

Bir başlık ki hem olumsuz olsun hem de tıklamaya teşvik etsin sizi. Böyle bir şey mümkün olabilir mi diye düşünmeyin. Sözcü milyonlarca tıklamanın önemli bir bölümünü böyle alıyor. “Bunları yaparak asla sınavda başarılı olamazsınız” diye bir başlık attığınızda insanlar neler yapmaması gerektiğini merak ederek başlığa tıklıyorlar.

Soru sorarak ilgiyi içeriğe çekin

Seçimler öncesine yapılan anketlerin sonuçlarını verecek bir haber yaptınız ve başlık arayışındasınız. “Son ankette hangi parti en fazla oy aldı?” sorusunu sorduğunuzda içerikte anket sonuçlarının olduğu ve sürpriz bir sonucun da yer aldığı algısı ile ziyaretçi hemen bu başlığa tıklayabilir.

Merak uyandırma yöntemi ile ilgi çekme

Erkeklerin en çok uzak durduğu 5 erkek tipi diye bir başlık açtığınızda, neredeyse her erkek bu başlığa tıklayacaktır. Kadınlar eksik kalır mı, onlar da kendilerini diğer kadınlardan farklı mı diye ölçmek amacıyla bu başlığa tıklayacaktır.

Rakamların gücünden faydalanın

İnsanlar net sonuçlardan hoşlanırlar. Rakamlarla verilen bilgiler her zaman güven verir. Bazı anket firmaları o yüzden “Salladığım belli olmasın” diye anket sonuçlarına bir de küsurat eklerler. Örneğin Mehmet Ali Kulat’ın “Ak Parti’nin son anketteki oy oranı yüzde 59,9” demesi. Ya da “Yeni başlayacağınız işte başarılı olmanız için 5 uyarı” gibi bir başlık insanlara güven veren bir başlık olabilir.

Başlıklar kitlelere göre belirlenmeli

Makalenin yayınlanacağı site bir seçim sitesi ise başlık olarak “Seçmeni en kolay tavlayan miletvekillerinin özellikleri” gibi bir başlık konulabileceği gibi, öğretmen haberlerinin yer aldığı bir sitede “Başarılı öğretmenlik için 5 ipucu” gibi bir başlık daha yerinde olacaktır.

Bir sonraki yazımız Adsense reklam politikalarındaki son güncellemeler hakkında olacak.

  • 7 Nisan 2018 tarihinde yazıldı.
  • 0 yorum yapıldı.
  • 6

Yazar: Necmettin Kar

Birçok ünlü isim ve firmalar için yaptığım SEO çalışmaları sonrasında, bu birikimimi artık sizlerle paylaşmaya karar verdim. Bundan böyle İnternetten nasıl kazanç sağlanır sorusuna yanıt bulmaya çalışacağız. Hiç bir yerde bulamayacağınız bilgiler ve görselleri sayfamızda bulabilirsiniz.
Tüm Yazılarına Git

Yazı hakkında görüşlerinizi belirtmek istermisiniz?